Karate en kendo les

Heey allemaal!

Leuk dat er al een aantal reacties zijn!

De karate les van gister was echt super gaaf! S'ochtens bij de bakker(die hadden de les ook geregeld en maakten overgens heerlijk brood) had de bakkersvrouw gezegt dat ze uitkeken naar mijn komst. Toen kreeg ik het al helemaal benauwd. Maar het viel dus hartstikke mee.

Iedereen was heel vriendenlijk en ze konden zelfs redelijk engels. De karate leraar zelf kon echt goed Engels, als in dat hij veel woorden kende maar het net als alle Jappaners moeilijk vind om er zinnen van te maken. Maar hij was goed te begrijpen. Er waren naast mij 5 leerlingen. De vrouw en zoon van de leraar, een jonge vrouw en 2 vrouwen van middelbare leeftijd.

Iedereen was heel relax en het maakte niet uit wat ik deed, ze vonden het toch wel leuk en 'Kawaii'. Bovendien was het fijn dat ik vechtsport gewent ben, want ik deed alles wel precies verkeerd, maar omdat ik wel vaker dat soort oeveningen doe voelt het dan minder genant. Teakwondo is ontstaan uit karate en een koreaanse schopvechsport(waar ik even de naam van kwijt ben, oeps). Sommige dingen waren dus wel bekend maar heel veel dingen ook niet. Zo deden ze een stoot met de handpalm richting kin, waar ik dus vrolijk in faalde maar hun ronde schop leek wel veel op die van ons.

De manier van kracht maken verschilde ook totaal. Bij karate doen ze dat door hun gewicht naar voren te brengen en dus zo min mogelijk met het lichaam om hoog of naar benenden te bewegen, omdat dat alleen maar kracht kost. Ze glijen dus alsware naar hun doelwit toe.

Bij teakwondo maken we kracht door de sinewave. De bedoeling is dan als je bijvoorbeeld een stoot met een stap doen om tijdens het stappen het moment dat je op het hoogst bent zo lang mogelijk uit te stellen zodat je dan het laatste stukje alswaren sneller naar benenden gaat. Die kracht van de stap (en dus ook je lichaamsgewicht + snelheid) gebruik je om te stoten.

Dat komt er dus op neer dat ik gewent was om heel veel om hoog en naar benenden te gaan, terwijl dat totaal niet mocht bij karate. Maar toch heb ik het gevoel dat ik simpele karate dingen snel op pik door teakwondo.

Vandaag ben ik naar een kendo les geweest. James kwam daar vanochtend ineens mee omdat hij door Yukari gebeld was die weer van een van de leerlingen uit de karate les gehoord had dat we daar welkom waren.

Ik werd in een kendo pak gestoken door de lerares. De vrouw die Yukari aan het adres geholpen had deed ook mee. We hebben geleerd hoe je moest buigen voor en na een oefening en hoe je tegen het hoofd en hand van de tegenstander moet slaan. Ik vond het echt super gaaf. Je moest zeggen op welk deel je slaat. Dus met een klap tegen het hoofd gil je 'men' en blijf je dat gillen terwijl je de ander na de klap voorbij rent. Ik vond het wel een hele leuke sport. Het is veel meer op techniek en sportiviteit gericht dan teakwondo, vind ik. Ze zijn goed beschermd en het gaat er vooral om om punten te scoren, niet om elkaar knock-out te slaan. Dan geeft wel een hele sportieve sfeer. Bij teakwondo vind ik het wel jammer dat je met techniek niet altijd kan winnen. Zo heb ik tijdens de les wel eens tegen een man van tenminste 120 kilo gevochten die kleiner was dan mij en er absoluut niets van bakte, maar als hij op mij af kwam gerent kon ik alleen maar aan de kant gaan. Bij kendo kom je met brute kracht en lompheid dus gewoon nergens.

De mensen die daar aan het vechten waren waren ook voor een groot deel vrouwen van in de veertig. En het vechten zag er echt super pro uit. Dus misschien dat ik dat later ook wel ga doen.

De vrouw van de karate les vroeg daarna weer heel enthausiast of ik weer karate kwam doen morgen. Ik vroeg me af of ik dat wel kon maken, maar het was al gefixt voor ik begreep waar het over ging. Niet dat ik dat erg vind, maar ik wist niet zeker of dat wel gewenst wasdoor de leraar.

Morgen gaan ik dus karate doen en daarna gaan we naar het vuurwerk kijken. Om de zomer te vieren steken ze superveel vuurwerk af op het meer van Matsue en kun je dat dus vanaf de stad zien. Ik heb daar echt zin in en we gaan allemaal in Yukata. Dat is zegmaar de zomer kimono. Bij de tweede winkel vonden we al eentje die mij nogsteeds veel de klein was maar wel acceptabel was. Eigenlijk zijn de zegmaar altijd te groot en maken ze met het overige de bovenkant in vouwen. Dus waarschijnlijk is die van mij zonder vouwen, maar is dus wel lang genoeg. Ik heb echt een heel leuk patroon en zag de foto's ervan hierop zetten.

Reacties

Reacties

Ina

En nu ook nog Sumo?????
Worden wel leuke foto's. Nina met al die lekkere dikkerds inl uiers hahaha.

iris

schopvechsport(waar ik even de naam van kwijt ben, oeps).

toevallig kickboksen ofzo?
het klinkt allemaal wel gaaf!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!