Tanabata in Daito

Gisteren naar tanabata in Daito geweest.

Tijdens tanabata word gevierd dat 2 sterren bij elkaar komen. Het zijn 2 geliefden die eens in het jaar op de zevende dag van de zevende maand op de maankalender bij elkaar kunnen komen. In zo ongeveer heel Japan wordt dat nu op 7 juli gevierd, maar in Daito op 7 augustus. Oh, even ter info, Daito is het dorp waar Yukari vandaan komt en waar haar ouders nogsteeds wonen.

Nou, dat wordt dan ook groots gevierd. Soort carnaval. Ieder deel van het drop had een eigen deel van de optocht. Het was zegmaar per wijk opgesplitst.
Er waren karren, kleine tempels die gedragen werden en kinderen met takkebossen. En nog veel meer eigenlijk. Maar er werd getromeld en gezongen. Iedere wijk had zijn eigen tekens en droeg die mee. Onze wijk(Of die van Yukari's ouders) had als teken licht. En de watermeloen was de algemene versiering.

We hadden als een stukje een van onze karren mee getrokken, maar waren daarmee gestop om foto's te maken. Wij waren vooruitgelopen zodat we foto's konden maken van alles dat langs kwam. Toen wij onze kar weer tegenkwamen vroegen ze of wij wilden slaan op de trommel.

Dat was dus nog best wel moeilijk. Ze hadden een bepaald ritme en het kostte even tijd voor ik die onder de knie had. Maar het was wel super gaaf. En ik heb nu een blaar van die stokken.

Toen kwam het kindervuurwerk en daarna groot vuurwerk. Vuurwerk word altijd door de gemeente gedaan en word bij eigenlijk alles gebruikt.

Daarna waren er allemaal kraampjes met lekkere, en minder lekkere, dingen.

Morgen begint Obon en gaan wij bij de karate leraar en zijn vrouw eten. Iedereen neemt zelf wat mee. Ik ga pannenkoeken bakken! Boeit me niet als ze het niet lusten, heb ik tenmiste weer eens Nederlands voedsel. Maar ik hoop natuurlijk eigenlijk wel dat ze het een heel klein beetje lekker vinden.

Oh, en verder hadden ze mij de verkeerde lenzen mee gegeven. Zag ik dus helemaal niets. Vandaag ben ik met James naar de oogarts geweest om lenzen te halen. Ja, daar moet je voor naar de oogarts. Er liepen ook allemaal verpleegsters rond. Incl. hoofddeksel. Maar nu kan ik dus weer zien.

Ooh, en ik wilde dus net thee zetten. Ik grabbelde in de kast, hoor iets, doe het licht aan en zie een GI-GAN-TI-SCHE kakkerlak op 1 cm van de theekopjes en mijn grabbeldende hand.
En James: 'Oh, maar die lopen gewoon af en toe naar binnen. Daar ontkom je niet aan in de zomer.'

Als ik zo'n ding in mijn kamer vind blijf ik net zo hard gillen tot Bil hem komt opslurpen.

Oh, het is nu bijna 12 uur en ik denk dat ik Bill wakker heb gemaakt. Ik was namelijk een beetje hard 'salate, tomate, oignon' (http://www.youtube.com/watch?v=Lh49fLPhw2I)aan het luisteren en toen begon hij nogal lawaai te maken.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!